Enchange Supply Chain Blog - limba romana

Supply Chain Insight - Dacă incredere nu e - nimic nu e!

Posted by Stefan Cucu on Wed, Sep 03, 2014 @ 09:00 AM

Vă aduceți aminte cum se termină romanul lui Marin Preda -  “Cel mai iubit dintre pamânteni”?  Dați-mi voie să îl parafrazez,  pentru că în Supply Chain, dacă încredere nu e - nimic nu e!

Cu mult timp în urmă, într-un training de Leadership, unul din traineri m-a întrebat:

ce sentiment este definitoriu pentru Supply Chain? Nu am înțeles ce voia să zică, mai ales că întrebarea venea de la un om cu o privire de oțel, cu o musculatură de Superman și care pretindea că doarme doar 4 ore pe noapte! Mai târziu am aflat că fusese angajat în trupele SAS și ne-a spus -pe bune - povești incredibile despre rezistența psihică și fizică pe care omul poate să le îndure. De ce o asemenea întrebare de la dl. Terminator?

Mulți ani nu am știut răspunsul la întrebare. Cred că am privit în gol, vorba aia, ca vaca în prăpastie. Ce sentimente să ai când citești zeci de fișiere pe zi? Când stai în ședințe? Când ai de-a face cu cifre? Poate trebuia să încep să plâng când cheltuielile erau mult peste buget?

Fără să știu, răspunsul mi l-a dat cineva care nu era în branșă: un chelner. 

Vi se întâmplă să fi mâncat vreodată la restaurantul Friesenkeller din Hamburg? Au niște creveți grozavi.  În general peștele e foarte bun. Eu unul sunt convins  de asta și pentru mine e un loc special. 

Nu este un restaurant de fițe (sau nu era) și cu  atmosfera  grozavă. Eram pe vremea aceea un tânăr Supply Chain Manager și sărbătoream împreună cu echipa. Sărbătoream semnarea, după negocieri care au durat mai bine de 2 ani, a unui Service Level Agreement  (SLA) cu furnizorul de materie primă. Eram acolo ambele echipe, români și germani,  extrem de joviali și mândri de noi că am introdus tot soiul de articole, paragrafe, chestii multiple, care au făcut în final un document de două  kilograme de hârtii și aproape imposibil de citit. Documentul era, în sfârșit semnat! Acum stăteam la masă și făceam glume. 

supply chain trust SLA QUALITY resized 600Eu am luat un platou de creveți. “Sunt fantastici creveții nemtești”, i-am spus chelnerului după ce am gustat și i-am zâmbit relaxat, și chiar așa era: proaspeți, fragezi, făcuți cu ulei de măsline, rozmarin și doar un pic de usturoi. Și apoi am plusat: “aveți SLA cu furnizorul de creveți? Că dacă nu, vă ajutăm noi!”. Toată lumea a râs, a fost o glumă bună, ce mai! Impasibil, chelnerul  - după ce în prealabil îmi corectase ordinea tacâmurilor la masă, mi-a răspuns: “Nu știu, domnule, dar mă duc să intreb”.

Nimeni nu a crezut că o va face. Colegii germani încercaseră să îi explice ce înseamnă SLA, dar nu dădeam mari speranțe unui răspuns. Trecusem  și de desert și uitasem de întrebare. Surprinzător, chelnerul ne-a răspuns la final:  “Furnizorul nostru de creveți nu este german. Este din nordul Franței, e din Normandia. Nu l-am schimbat în ultimii 40 de ani fiindcă creveții sunt foarte buni  și  foarte proaspeți. Dar nu avem SLA. Avem însă foarte mare încredere în furnizorul nostru  de creveți.”

Asta e răspunsul meu: încredere! În Supply Chain ai nevoie de încredere.

Asta inspiră un Supply Chain total transparent.

Toate aplicațiile minunate, toate interfețele între ERP-uri, care printr-o simplă apăsare de buton ne generează  rapoarte pe care alte aplicații le citesc și le compară, asta fac: ne dau încredere!

Încrederea se câștigă greu, fie că o faceți după mai bine de 40 de ani de comerț, fie că introduceți SLA-uri, business plan-uri comune sau VMI-uri.

Da știu, asta e valabil pentru orice meserie, dar în Supply Chain dacă încredere nu e, nimic nu e! 

Poate că ar merită să introduceți  un nou KPI- nivelul de încredere în Supply Chain-ul dvs.

Ce ziceți? Bursele de valori  au făcut-o de mult!

Image courtesy of tor00722 at freedigitalphotos.net

Tags: Customer service, SKU, Humour, Stefan Cucu, ERP/SAP, KPI