Enchange Supply Chain Blog - limba romana

Supply Chain - Pentru cine bat clopotele în România?

Posted by Stefan Cucu on Tue, Oct 28, 2014 @ 09:29 AM

Nu ne mai văzusem cu R. de ceva vreme.

Mai clar de câțiva ani.Acum se întâmpla în mijlocul străzii și după ce pupici-pupici a urmat cemaifaci-ul de rigoare.Lumea ne îmbrâncea nervoasă, semn să trebuia să continuăm discuția undeva mai în tihnă, nu în mijlocul lor. Și așa am făcut , R. ne-a vizitat a doua zi, să ne dea vestea:

“Gata, m-am hotărât, plec în Franța definitiv!” Vestea asta, nu era, să zic așa, o mare surpriză la români.

Românul învață de când e mic că cel mai bun lucru pe care poate să îl facă vreodată e să o tăie din țara. Cinstit vorbind, cred că fiecare din noi s-a gândit cel puțin  o data să facă asta. Mă rog, știți dvs mai bine. Nu credeam însă să aud așa ceva de la R.

Asta pentru că R. avea o afacere de success.

Și locuia într-o casă minunată, o adevărată bijuterie arhitectonică, în care în afară de bunul simț al gazdelor te întâmpinau tablouri  minunate din secolele trecute, aranjate cu bun gust, într-o zonă tihnită a orașului. Cum să lași tu minunea aia de casă și să pleci?

Și ce drăguță era biserica de alături, și ea veche de câteva sute de ani.

“Pai tocmai biserica este problema.

Inchipuiesteti că au schimbat popa, au adus un popă nou.

?!

Și popa ăsta nou a construit o clopotniță nouă.

?!

Cine sunt clienții dvsCu un clopot nou, mult mai puternic. Și l-a instalat drept lângă dormitorul meu. La câțiva metri, nu a avut nici autorizație pentru asta. În fiecare dimineață mă scol electrocutată! Nu mai pot!”

 

 

“Pai, nu ai făcut și tu, o reclamație, sau să încerci să vorbești cu popa nou?” “Crezi că numai una? Am făcut zeci de încercări! Am făcut de patru ori măsurătoarea pentru nivelul de poluare fonica. Au ieșit 120 de DB. Limită în zonele rezidențiale este de 50 DB.”Pana la urmă, am fost nevoită să îl dau în judecată, fiindcă a zis că nu discută cu o femeie.

Și știi care a fost rezultatul?Că este normal să fie așa. Asta pentru că de secole, poporul român folosește clopotele să anunțe atacurile cotropitorilor. Așa că este nevoie de clopotul ăsta în caz de atac aerian! Nu e nevoie de nici o autorizație, de nici un plan și de nici un acord al vecinilor pentru asta.

În acest caz municipalitatea orașului a decis asta, și asta a fost și decizia definitivă a  tribunalului!”

Știu, cazul este absurd. Oricât de mult șarm local ar avea, are totuși un gust amar.  Dar ce are asta de-a face cu Supply Chain? Pentru că, cel puțin în aparentă, nu are.

Tot R. a fost cea care a punctat: 

“Stiu că e greu să iei o decizie că asta. Dar vreau să fiu tratată ca un client (…al  autorităților locale), pentru că plătesc o grămadă de taxe și vreau să primesc ceva în schimb: vreau să primesc respectul pentru lege, respectul pentru faptul că sunt femeie și respectul că sunt cetățean al acestei tari”.

Sigur că da, R. era ,fără îndoială  în acest caz, clientul. Doar că autoritățile nu știau, sau nu voiau să știe, acest lucru. Asta a fost problema în cazul R….

Din nefericire ne lipsește atât de mult acest lucru, în toată România, mai clar în toată societea.Dacă nu credeți, va invit să  faceți imediat una din activități: luați un taxi,  dați drumul le televizor ,sau ascultați politicienii.

Credeți că am putea să introducem noțiuni elementare de Supply Chain în școala primară? Știu răspunsul, a fost doar o glumă JŠ! Dar ce spuneți de educarea companiilor românești în spiritul Supply Chain și Customer Service?

Poate că asta nu e prea tarziu…

Image courtesy of taoti at freedigitalphotos.net

 

 

 

 

 

 

 

Tags: Customer service, FMCG, Humour, Stefan Cucu, Supply Chain

FMCG Când o bicicletă e mai eficientă decât un Mercedes

Posted by Stefan Cucu on Thu, Oct 09, 2014 @ 09:00 AM

Era în vara lui 2004.

Schimbasem compania. Mă mutasem de doar o lună într-o nou poziție în Supply Chain, într-o firmă cu mulți francofoni. Tocmai atunci, primarul Bucureștiului- viitorul președinte- a instituit aproape peste noapte ceea ce companiile au numit la vremea respectivă “blocada Bucurestiului”:  toate camioanele mai mari de 5 tone nu aveau voie să intre în București pe timpul zilei. Mai țineți minte momentul? 

Alimentele se stricau  la marginea orașului fiindcă șoferii terminaseră motorina așteptând în parcări, stocurile creșteau de la o zi la alta, vânzările scădeau  vertiginos. A fost o totală degringoladă câteva săptămâni la rând. După aceea lucrurile s-au calmat, au intrat în normal, au luat naștere zonele A,B,C, și  s-au introdus taxele de rigoare. Ceva ce Parisul, Viena, Londra făcuseră planificând în câțiva ani noi am făcut în București în câteva săptămâni, în stilul nostru, evident. 

Dar atunci, în acele momente, lucrurile scăpase de sub control și nimeni nu știa ce este de făcut. Ca într-un film deja  văzut în România, politicienii apărau poporul de zgomotul și poluarea făcute de companiile multinaționale (v-am citat din răspunsul domnului primar la încercarea mea umilă de a-i face cunoscută situația). Până la urmă au înțeles că poporul devine nervos dacă nu găsește lapte și pâine la magazinul din colț. 

De ce nu se înțeleg vânzările cu logistica?- a întrebat GM-ul meu de atunci. Era o ședință de board, în care îi țineam locul șefului meu francez. “Nu mă deranjezi decât dacă ia foc magazia”, mi-a spus când a plecat în concediu șeful meu francez. Și fiindcă magazia nu a luat foc, din contra, era blocată cu marfă până la tavan, am încercat să gângăvesc un răspuns GM ului.

Am încercat să gângăvesc ceva despre pricipiile SCOR, și despre un posibil SLA intern.

Oamenii s-au uitat nervoși la mine și era clar că nu înțelegeau- își pierdeau vremea.Alegeti cu atentie mijloacele de transport

Tot GM ul m-a salvat atunci- să-I dea Dumnezeu sănătate!- că  a tradus în ceva simpu jargonul meu complicat de Supply Chain: ”Aaaaa- am înțeles- facem o ședința între vânzări și logistică. O să îi spunem Velo (de la VEntes et LOgistique).”

Da, așa a apărut VELO în variantă inițială, un SLA  care monitoriza la început, câte 5 indicatori- 5 pentru Vânzări, 5 pentru Logistică. Din câte știu, el funcționează încă cu succes în compania cu mulți francofoni.

Puterea lui VELO este însă uriașa, și mi-a luat mai mulți ani că să înțeleg asta.  Am văzut-o cu ochii mei. De multe ori, un VELO valorează mai mult decât un S&OP, în multe ocazii pe care le-am avut! Adică atunci când un S&OP s-a tranformat într-un lung șir de discuții interminabile,  fără ținte altele decât semnăturile pe  hârtii fără sens- un fel de bărci în derivă. Sau, alt caz posibil,  când în organizație nu a existat și nu e în plan să existe un S&OP.

Și este normal să fie așa.  Un Supply Chain este puternic doar atâta timp cât este integrat.  Iar integrarea asta, pur și simplu, nu se face peste noapte. Marea majoritate a companiilor din România cu care am avut de-a face, au făcut progrese reale în integrarea cu furnizorii sau cu clienții, dar neglijează încă integrarea internă.  Ăsta este alt motiv important pentru care un S&OP eșuează: în lipsă unei supravegheri  “superioare” a GM-ului, puterea  de disoluție  venită de la fiecare din departamente este uriașa.  Este celebra a silo mentality” care reușește să impună tăria  luiœ”am eu dreptate”  în locul profitului și a cifrei de afaceri.   

S&OP ul, cu toată simplitatea lui, este și scump.  Evident că este și foarte eficient, la fel de eficient că un motor de Mercedes: toarce lin în timp ce vehicolul merge la destinația dorită de indicatorii de bord  (evident KPI`s). Dar costă: timp, bani, eforta€¦

Dar nu uitați, de multe ori pe drumurile românești, pur și simplu nu merită să  mergi cu  Mercedes-ul! Dacă departamentele din compania dvs  se luptă înverșunat între ele în permanență, aveți de-a face după toate aparențele cu un drum cu hârtoape ( mărimea denivelărilor din drum este direct proporțională cu lungimea mail-urilor, așa numitele mail-uri cearșaf, cu mulți oameni în copie).

Atunci,  e momentul să vă gândiți că o bicicletă (VELO) e mai eficientă decât un Mercedes!

C`est absolument normal!

Partial image courtesy of www.freedigitalphotos.net

Tags: FMCG, Logistica Management, Stefan Cucu, Supply Chain

Să dansăm hora Supply Chain

Posted by Stefan Cucu on Fri, Mar 01, 2013 @ 09:00 AM

To read in English, click here.

În fiecare an, de ziua tatălui meu, mâncam aceleași prăjituri și vorbim aceleași lucruri. Lucruri  obișnuite: ce face familia, cum mai e cu sănătatea, chestii de astea. Apoi suflam în lumânări. Apoi urmează întrebarea fatală: „cu ce te mai ocupi, măi băiete?”€™ Răspunsul meu: „pai ...cu Supply Chain”™, îl face să rămână pe gânduri, își rotește ochii prin încăpere, plescaie din limbă și dintr-o data se luminează "a, da, cu camioane !", apoi una din mătuși îl corectează„ nu, mai Mihai, e cu vânzările!”€™.  

Mutăm acțiunea acum, suntem la o conferință de excelentă în Supply Chain, organizată de o
companie de soluții de business de renume, care îl are ca invitat pe dl Daniel Glaser-Segura, renumit profesor la universitatea din San AntonioTexas, carismatic și care rupe un pic și pe românește. Conferința și discursul lui sunt excepționale. E vorba printre altele de schimbarea paradigmelor, evident de  Supply Chain dar și de locul României în ceea ce se cheamă competitivitate globală. Din slide-ul dlui Segura, România stă rău la toate asta, așa că ideea m-a urmărit.

Romania_SupplyChainAșa am descoperit ceea ce se cheamă „Global Competiveness Report”, publicat anual de World Economic Forum: http://www.weforum.org/issues/global-competitiveness, îl puteți vizita și dvs. Dacă poziționați mouse-ul în dreptul României veți vedea locul 78 din 144. Nu stăm foarte bine, nu-i așa, mai ales dacă ne uităm la vecinii noștrii tradiționali în comparații, adică Bulgaria și Ungaria (60,62). Grecia este la  96, dar o merita! Dar dacă săpați mai mult, că să înțelegeți în ce constau diferențele față de plutonul fruntaș, dacă dați la o parte vina guvernului și a statului mereu repetent și cu cu lecțiile nefăcute, veți vedea totuși că o mare diferență o face și industria locală.

În raportul complet, în secția 11.05 este secțiunea value chain breadth. Aici e vorba de  companii locale  din care multe inițiative private. Ei, aici avem locul 103! Asta mă mai revigorează când mă gândesc că mă ocup cu Supply Chain, chiar dacă tatăl meu, care a montat multe rafinării pe multe continente, vorbește perfect engleză și încă primește lucrări de petrochimie pe adresa lui din Iuliu Maniu m-a avertizat că doar în petrol se câștiga bine. În încheiere, îmi aduc aminte de un director într-o companie locală, care spunea că un Supply Chain Director se ocupă cu găsirea  „ chimiei ” care leagă compania într-un singur dans (dar nu voia să introducă  S&OP), „ un fel de hora unirii” cum spunea un alt coleg. Ceva văzut la TV de 24 Ianuarie Doar suntem buni la hore si la chimie.

Image credit: www.ziare.com

Tags: Humour, Supply Chain, CEE, S&OP

Stilul de conducere din FMCG: l-au împrumutat și câinii ?

Posted by Dave Jordan on Wed, Feb 27, 2013 @ 02:58 PM

Dac㠃 locuiți sau  sunteți în vizita în București, este imposibil să nu fi văzut bine cel puțin unul sau doi câini fără stăpân  plimbându-se  prin centru orașului . Ei bine, admit,  mai mult de unul sau doi , dar cu siguranță numărul total s-a diminuat pe parcursul ultimilor doi ani. O propunere făcut㠃 in 2010, pentru a organiza ceva  s-a lovit de  o anumit㠃 Brigitte Bardot , care a fost fost foarte indignată,  așa că planurile au ajuns  într-un incinerator  de documente .

Unde au plecat toți câinii ăștia ? Unii probabil se vor fi  intălnit cu Creatorul lor canin , poate într-un mod natural sau încurajați de roțile din față a unei  Dacia Duster. Un gigant FMCG , nu dăm nume , a adunat  cainii care  ”locuiau” în fabrica lor, i-au momit  intr-un camion și i-au transportate tocmai la Oradea .

E adev ărat , credeți-mă ! Cu toate acestea, cred că cele mai multe animale s-au mutat sau au fost relocate în locul în care locuiesc eu.

S&OP LeadershipDa, e Pipera , locul cu traficul blocat , cu prea multe școli și cu politicieni vicleni. Au fost intotdeauna cațiva câini œ”afiliați”  la diferitele șantiere de  pe aici, dar acum  sunt serios organizați în  găști.

 Gașca  cea mai apropiat㠃 a acumulat în jur de 20 de indivizi care salivează din abundență  - nu , nu sunt politicieni de data asta  - în așa fel că o plimbare cu cainele nostru de companie devine  mai degrab㠃 periculoasă. Personalitatea Dlui Patch are jumătate din Jack Russell și jumătate din Mr.  Bean așa că e gata întotdeauna  pentru o luptă. Din nefericire -  eu nu sunt.

Mersul  pe jos de zi cu zi necesit㠃 un arsenal destul de sofisticat  pentru a evita ca picioarele mele să devină mâncare pentru câini, de genul: o mică bat㠃 de baseball , un dispozitiv  cu sunete de înalt㠃 frecvenț㠃 , pietre, plus  pistolul meu de jucărie cu butoiaș rotativ , care este de departe  cea mai eficient㠃 dintre toate. Tactica găștilor  este de a aștepta  într-un colț de stradă  și atunci cand noi venim , aleraga nebunește către noi , apoi  așteaptă comanda  șefului, un rottweiler bătrân .El  d㠃 un semnal nevăzut și doar după aia ei acționează.

Cu căpitanul  Rottie în frunte reprezint㠃 o perspectivă  înfricosătoare pentru orice om  neînarmat cu arme serioase, ca arsenalul meu, de pildă . O pocnitură ,  cateva flash-uri din pistolul de jucărie,  o explozie rapid㠃 de sunete de inalt㠃 frecvenț㠃 va  convinge gașca s㠃 se retrag㠃și să se regrupeze  . E aceeași  spectacol în fiecare zi și cu  cu același rezultat.

Ieri, pe deplin inarmati cu arme și urmat de câine, am ajuns la cotitura cu pricină și am așteptat  mârâitul de rigoare , ceva firesc pentru gașcă  inainte de a da primi semnalul de a da piept cu inamicul de la șeful lor . De data asta : nimic! Nici un cuvant, nici o  mișcare , gașca de câini pur și simplu stătea și ne privea . Să fie  o ambuscad㠃? Să se fi impărțit in dou㠃 grupuri pentru a aplica o manevră tip “cleste”? Acest lucru a fost foarte ciudat și am mers cu simțământul  că vom fi sigur atacați .

 Atunci mi-am dat seamă . Rottie nu era acolo; pur și simplu dezertase . Nu era nimeni acolo să latre comenzile și  să activeze  mișcarea ofensiv㠃. Nici un caine să  le arate calea de urmat. Restul găștii pur și simplu nu știa ce să  facă sau nu au avut curaj suficient. Zăceau  pe jumătate adormiți și complet neinteresați.

Și de aceea multe S & OP implementari nu reușesc.

Image courtesy of Vlado / FreeDigitalPhotos.net

 

Tags: Dave Jordan, CEO, Humour, Supply Chain, S&OP