Enchange Supply Chain Blog - limba romana

FMCG Când o bicicletă e mai eficientă decât un Mercedes

Posted by Stefan Cucu on Thu, Oct 09, 2014 @ 09:00 AM

Era în vara lui 2004.

Schimbasem compania. Mă mutasem de doar o lună într-o nou poziție în Supply Chain, într-o firmă cu mulți francofoni. Tocmai atunci, primarul Bucureștiului- viitorul președinte- a instituit aproape peste noapte ceea ce companiile au numit la vremea respectivă “blocada Bucurestiului”:  toate camioanele mai mari de 5 tone nu aveau voie să intre în București pe timpul zilei. Mai țineți minte momentul? 

Alimentele se stricau  la marginea orașului fiindcă șoferii terminaseră motorina așteptând în parcări, stocurile creșteau de la o zi la alta, vânzările scădeau  vertiginos. A fost o totală degringoladă câteva săptămâni la rând. După aceea lucrurile s-au calmat, au intrat în normal, au luat naștere zonele A,B,C, și  s-au introdus taxele de rigoare. Ceva ce Parisul, Viena, Londra făcuseră planificând în câțiva ani noi am făcut în București în câteva săptămâni, în stilul nostru, evident. 

Dar atunci, în acele momente, lucrurile scăpase de sub control și nimeni nu știa ce este de făcut. Ca într-un film deja  văzut în România, politicienii apărau poporul de zgomotul și poluarea făcute de companiile multinaționale (v-am citat din răspunsul domnului primar la încercarea mea umilă de a-i face cunoscută situația). Până la urmă au înțeles că poporul devine nervos dacă nu găsește lapte și pâine la magazinul din colț. 

De ce nu se înțeleg vânzările cu logistica?- a întrebat GM-ul meu de atunci. Era o ședință de board, în care îi țineam locul șefului meu francez. “Nu mă deranjezi decât dacă ia foc magazia”, mi-a spus când a plecat în concediu șeful meu francez. Și fiindcă magazia nu a luat foc, din contra, era blocată cu marfă până la tavan, am încercat să gângăvesc un răspuns GM ului.

Am încercat să gângăvesc ceva despre pricipiile SCOR, și despre un posibil SLA intern.

Oamenii s-au uitat nervoși la mine și era clar că nu înțelegeau- își pierdeau vremea.Alegeti cu atentie mijloacele de transport

Tot GM ul m-a salvat atunci- să-I dea Dumnezeu sănătate!- că  a tradus în ceva simpu jargonul meu complicat de Supply Chain: ”Aaaaa- am înțeles- facem o ședința între vânzări și logistică. O să îi spunem Velo (de la VEntes et LOgistique).”

Da, așa a apărut VELO în variantă inițială, un SLA  care monitoriza la început, câte 5 indicatori- 5 pentru Vânzări, 5 pentru Logistică. Din câte știu, el funcționează încă cu succes în compania cu mulți francofoni.

Puterea lui VELO este însă uriașa, și mi-a luat mai mulți ani că să înțeleg asta.  Am văzut-o cu ochii mei. De multe ori, un VELO valorează mai mult decât un S&OP, în multe ocazii pe care le-am avut! Adică atunci când un S&OP s-a tranformat într-un lung șir de discuții interminabile,  fără ținte altele decât semnăturile pe  hârtii fără sens- un fel de bărci în derivă. Sau, alt caz posibil,  când în organizație nu a existat și nu e în plan să existe un S&OP.

Și este normal să fie așa.  Un Supply Chain este puternic doar atâta timp cât este integrat.  Iar integrarea asta, pur și simplu, nu se face peste noapte. Marea majoritate a companiilor din România cu care am avut de-a face, au făcut progrese reale în integrarea cu furnizorii sau cu clienții, dar neglijează încă integrarea internă.  Ăsta este alt motiv important pentru care un S&OP eșuează: în lipsă unei supravegheri  “superioare” a GM-ului, puterea  de disoluție  venită de la fiecare din departamente este uriașa.  Este celebra a silo mentality” care reușește să impună tăria  luiœ”am eu dreptate”  în locul profitului și a cifrei de afaceri.   

S&OP ul, cu toată simplitatea lui, este și scump.  Evident că este și foarte eficient, la fel de eficient că un motor de Mercedes: toarce lin în timp ce vehicolul merge la destinația dorită de indicatorii de bord  (evident KPI`s). Dar costă: timp, bani, eforta€¦

Dar nu uitați, de multe ori pe drumurile românești, pur și simplu nu merită să  mergi cu  Mercedes-ul! Dacă departamentele din compania dvs  se luptă înverșunat între ele în permanență, aveți de-a face după toate aparențele cu un drum cu hârtoape ( mărimea denivelărilor din drum este direct proporțională cu lungimea mail-urilor, așa numitele mail-uri cearșaf, cu mulți oameni în copie).

Atunci,  e momentul să vă gândiți că o bicicletă (VELO) e mai eficientă decât un Mercedes!

C`est absolument normal!

Partial image courtesy of www.freedigitalphotos.net

Tags: FMCG, Logistica Management, Stefan Cucu, Supply Chain

Despre efectul Supply Chain în căsnicia dumneavoastră

Posted by Stefan Cucu on Wed, Jan 23, 2013 @ 04:49 PM

Click here to read in English.

Este o plăcere să introducem clientilor nostrii noul blogger Stefan Cucu, care este un experimentat consultant trilingv (română / engleză / franceză) in lantul de aprovizionare (supply chain). Cei 20 ani de experientă includ o mare varietate de roluri operationale cu companii blue-chip in aria bunurilor de larg consum ( FMCG ) din ECE. Prin expunerea la diferitele proiecte logistice sau supply chain în organizatii multinationale din FMCG, Pharma si Brewing, Stefan întelege provocarile cu care se confrunta aceste companii în zona ECE la momentul actual.

Bună ! Eu sunt Stefan! Voi fi ghidul domneavoastra de acum înainte! Ghid în ce? Păi în meniul de aplicaţii supply chain în căsnicia dumneavoastră! Aplicaţia cu voce feminină nu este încă disponibilă! Cam aşa ar sună începutul, în cazul extrem de puţin probabil, în care aceste sfaturi ar putea fi puse vreodată in controlul stocurilor sau WMS. Sună misogin – pentru mine însă este adevărat! Sper să va convingeţi de ce.

În discuţia de azi, am ales ceva de mult bun simţ în supply chain: controlul stocurilor. Mai exact, controlul stocurilor din propriul frigider. Unii spun despre mine că sunt zgarcit - eu mă văd un tip extrem de organizat.

Aşa că nu avea cum să nu mă îngrijoreze când vedeam că aruncăm săptămânal cel puţin 4-5 iaurturi, o bucată de brânză de 400 grame, 2 folii de mezeluri desfăcute, continultul a ½ cratiţă de diverse tocăniţe; la asta se adăugă ½ borcan de ketch-up, 1 borcan de bulion, ½ borcan de roşii uscate - pe lună.

Evident că am intrat în acţiune:

În primul rând am implementat regula FEFO . O dată pe zi, mutam în faţa produsele care se apropiau de data de expirare.

managFMCG managmangementul inventaruluiApoi am introdus segregarea stocurilor: am introdus o zonă de fracţii (o cutie de plastic de la IKEA) în care am pus toate mezelurile şi brânzeturile desfăcute. Borcanelor desfăcute le-am făcut loc pe rândul de sus, in uşa frigiderului – să fie la îndemână.

După două săptămâni, după ce am costatat că este linişte în casa, am încercat să introduc şi o politică de stocuri; replica a venit insă tăios:

“Ce crezi, că o să te las să ne îmbolnăveşti de hepatită Crezi că nu am văzut că m-ai pus să mănânc numai iaurturi expirate şi mezeluri uscate ? Aşa crezi tu că faci economie? Vrei să ne îmbolnăveşti pe toţi ? Să vezi atunci cât o să te coste medicamentele fetei!”

Nu are sens să descriu discuţiile şi încercările de negociere. Până la urmă am cedat eu. Argumentul cu medicamentele avea şi el valoarea lui. Aceste principii înţelepte: regula FEFO/FIFO, segregarea stocurilor, introducerea unor politici juste de stocuri – NU SE POT APLICA ÎN FRIGIDERUL PERSONAL.

Dar, nu pot să nu mă gândesc: DACĂ S-AR APLICA LA NIVEL MONDIAL?

Există şi un PS:

Neaplicand regulile mai sus amintite am ajuns totuşi la un procent de pierderi zero. Cum ? Simplu: cu ajutorul lui Dumnezeu .Dumnezeu a inventat câinii. Ei nu ştiu să citească etichetele şi mă privesc cu multă dragoste după fiecare festin săptămânal.

E o strategie şi asta :credeţi în Dumnezeu, s-ar putea ca  EL să va reducă procentul de deşeuri din industria FMCG.

Tags: Logistica Management, Humour, Managementul Inventarului